Závodní tradice

Doba poznávání

V roce 1964 jsme začali závodit ve Formuli 1. Pro začátek jsme si nemohli vybrat náročnější závody, ale to samé jsme udělali již dříve – v závodech motocyklů Isle of Man TT. A znovu jsme se přesvědčili, že učit se chybami je způsobem, jak nakonec zvítězit.

Hledání správné formule

Chcete-li vyrobit konkurenceschopný vůz, potřebujete konkurenceschopný motor.

V roce 1963 jsme na jednom začali pracovat – byl to motor V12, R270E. Původně byl vytvořen pro značku Lotus, ale v únoru roku 1964 se společnost Honda dozvěděla, že britská firma již nadále nebude používat motory Honda. Byl to náš první neúspěch, ale neznamenal konec. Byli jsme teprve na začátku.

Automobilový motor Honda s ilustrací.

Zrození vozu RA270

Soustředili jsme veškerou svoji energii do výroby našeho vlastního závodního vozu a do testování nového vozu RA270 na okruhu Suzuka jsme zapojili závodní legendu Jacka Brabhama.

Poté, co s námi podepsal smlouvu jezdec Formule 1 Ronnie Bucknum, byl v červenci 1964 nový vůz konečně připraven závodit ve Velké ceně Německa. Značka Honda tak dorazila na světovou scénu předních automobilových závodů.

Motor RA270 s ilustrací.

„Úspěch je z 99 % nezdar“

Slova samotného Soichira Hondy – lépe to říci nemohl.

Závody Formule 1 byly na začátku 60. let 20. století tvrdou školou – nehody, selhání brzd, přehřívání a poškozené převodovky. Z těchto nezdarů jsme se poučili, provedli jsme vylepšení a několikeré testování, dokud jsme nebyli připraveni vyrazit zpět do boje. A v roce 1965 jsme konečně představili nový vůz – RA272.

Tým Honda pracuje na motoru s ilustrací.

Naše první vítězství

Velká cena Mexika 1965

Závodní tým Honda – s dvěma jezdci, Richiem Gintherem a Ronniem Bucknumem – stále posouval hranice, hledal vylepšení a využíval předchozích zkušeností. Pak jsme se 24. srpna 1965 postavili do přední řady Velké ceny Mexika s Richiem Gintherem za volantem vozu RA272. Byl to vůz, který ten den jako první projel cílem a získal tak naše první vítězství v závodech Formule 1.

Richie Ginther a vůz RA272 s ilustrací.

Závislost na závodění

Jak jednou začnete, nelze skončit.

Ayrton Senna v kultovním voze McClaren Honda.

Ayrton Senna v kultovním voze McLaren Honda během Velké ceny Monaka 1989.

V následujících letech jsme pokračovali a znovu jsme zvítězili v roce 1967 – pak přišla přestávka. Když jsme se v 80. letech 20. století vrátili, získali jsme v roce 1986 se stájí Williams Pohár konstruktérů a se stájí McLaren jsme v roce 1988 vytvořili rekord 11 po sobě jdoucích vítězství. Náš úspěch pokračoval až do roku 1992, kdy jsme závody opustili.

Protože však máme závodění v krvi, je pro nás těžké držet se vpovzdálí, zvláště když se toho můžete tolik naučit. Vrátili jsme se v roce 2000. Tentokrát jsme do roku 2006 poskytovali v závodech Formule 1 vítězné motory a tovární podporu týmům BAR a Jordan. Naši konstruktéři a technici měli tu čest pracovat s několika nejlepšími závodními jezdci na světě. Například s těmito jezdci: Surtees, Laffite, Mansell, Prost, Piquet a Senna, což byla neocenitelná zkušenost.

John Surtees ve voze Honda.

Legendární John Surtees v roce 1967. Jediný člověk, který zvítězil v mistrovství světa F1 i silničních motocyklů.

Ilustrace produktů Honda.

Cílová čára nikdy neznamená konec

Proč jsme nebyli dostatečně rychlí? Jak bychom mohli být ještě efektivnější? Co nám pomůže ke zlepšení?

Když prohrajeme, zjišťuje proč – a to samé děláme, když zvítězíme. Tyto poznatky využíváme ke zvýšení kvality a zlepšení našich vozů pro běžného řidiče na silnici. To je naše povinnost. A to byl hlavní důvod, proč jsme vstoupili do série Velkých cen F1. Proto jsme nyní tam, kde jsme.

Podívejte se na náš návrat do světa F1

2x vozy Honda.
„Pokud Honda nezávodí, není to Honda." Soichiro Honda
Detailní snímek Soichira Hondy.