Nová Forza 300

Honda představuje novou generaci skútru Forza 300.

19. března 2018

Horká novinka v segmentu skútrů.

Skútr Honda Forza 300 se kompletně proměnil do lehkého, kompaktního a sportovně laděného stroje s prvotřídní výbavou zahrnující elektricky nastavitelný štít, kompletní LED osvětlení a volitelný 45litrový vrchní kufr s odemykáním pomocí inteligentního klíče. Novinka navíc jako první skútr značky získala systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) a důmyslné nové přístroje.

 

Obsah:

1 Úvod

2 Informace o modelu

3 Hlavní vlastnosti

4 Příslušenství

5 Technické parametry

 

1. Úvod

Jméno Forza má v řadě jednostopých modelů značky Honda své nezaměnitelné místo. Historie tohoto prémiového skútru střední kategorie se datuje do roku 2000: tehdejší první model nastavil vysokou laťku co se týče živých jízdních vlastností, objemných odkládacích prostor, či inovativní kombinované brzdové soustavy. Byl velmi dobře přijat po celé Evropě, přičemž majitelé oceňovali zejména jeho univerzálnost pro všechny aspekty každodenního života.

Od té doby se model Forza 300 neustále vyvíjel, vždy si ale zachovával svou charakteristickou kombinaci sportovního a cestovního (GT) charakteru. V roce 2004 získal elektronicky řízenou převodovku s plynule měnitelným převodem Honda S MATIC CVT (Continuously Variable Transmission), systém Smart key na ochranu proti krádeži, úsporný systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI a schránku pod sedlem s prostorem na dvě integrální helmy.

V roce 2005 pak přibyl protiblokovací systém ABS a v roce 2008 luxusní doplňky, jako audiosystém s reproduktory či inovovaná převodovka S MATIC (s režimem fázového automatického řazení) a kombinovaný brzdový systém s ABS. Další změna nastala v roce 2016, kdy model Forza 300 získal nové proporce, díky kterým jezdec i spolujezdec sedí hlouběji „ve stroji“, což jim zajišťuje naprostý komfort i při dálničních rychlostech.

V roce 2018 nastává představení radikálně inovovaného modelu Forza 300. Ten se vydává ve stopách svého mimořádně úspěšného sourozence Forza 125 (kterého se v Evropě za 3 roky od jeho představení prodalo 30 000 kusů), a přestože si zachovává ty nejlepší atributy své „cestovní“ povahy, je nyní lehčí, menší a sportovnější.

 

 

2. Informace o modelu

V porovnání se svým předchůdcem se Forza 300 pro modelový rok 2018 vyznačuje novým, výrazně sportovním vzhledem a kompaktnějšími, ostřejšími proporcemi. Rozvor a délka se zmenšily, stroj je také užší, sedlo je však kvůli lepšímu výhledu umístěno výše. I přes větší zadní kolo je nový model o 12 kg lehčí, zejména díky inovovanému podvozku a upravenému rámu, což zlepšuje akceleraci, zvyšuje maximální rychlost a snižuje spotřebu paliva.

Nový elektricky plynule nastavitelný štít zajišťuje maximální ochranu před větrem při vysokých rychlostech, stejně tak jako absolutní volnost při pohybu ve městě. Systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), jímž je stroj nově vybaven, lze zapnout či vypnout tlačítkem na levé rukojeti.

Revidovaný přístrojový panel je tvořen analogovými číselníky doplněnými o digitální displej zobrazující doplňkové informace. Kompletní osvětlení je tvořeno LED diodami. Inteligentní klíč Smart Key umožňuje ovládání volitelného 45litrového vrchního kufru.

3. Hlavní vlastnosti

 

3.1 Výbava a vzhled

 

·         Elektricky nastavitelný štítek ovládaný z levé rukojeti

·         Inovovaný přístrojový panel tvořený kombinací analogových a digitálních přístrojů

·         Prostor pod sedlem pro dvě integrální přilby

·         Kompletní LED osvětlení

·         Ostré nové linie vytvářejí sportovnější, štíhlý nový vzhled

Designové linie modelu Forza 300 ustupují směrem vzad od nového elektricky ovládaného štítu, jenž se ovládá spínačem na levé rukojeti a umožňuje plynulé nastavení v rozmezí 140 mm. Jeho konstrukce poskytuje ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní) a snižuje aerodynamický hluk. Stabilita a komfort při vyšších rychlostech – a při jízdách na delší vzdálenosti – může být kdykoli zaměněna za pocit větší volnosti se štítem v dolní poloze. Stačí jednoduše stisknout tlačítko na levé rukojeti a posunout štít do jakékoliv polohy ve 140mm rozmezí. 

Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. V tomto prostoru se také nachází 12V zásuvka. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.

Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 300 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr, což je mezi skútry Honda prvenství. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky zamkne poté, co jezdec odejde. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Tlačítko pro otevírání kufru se nachází na jeho spodní ploše a aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.

Revidované přístroje obsahují analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr, mezi nimiž se nachází digitální displej, který je schopen přepínat mezi 3 režimy (pomocí tlačítka na levé rukojeti): počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba paliva; denní počítadlo kilometrů, průměrná spotřeba a čas jízdy; nebo okolní teplota a informace o stavu baterie.

Díky důrazu na styl a efektivní aerodynamiku se v proporcích modelu Forza 300 odráží tvary oblíbené Forzy 125, charakterizované moderními liniemi, které vytvářejí skutečný dojem sportovního charakteru a volnosti. Výsledkem radikální přeměny dobíhajícího modelu jsou zcela nové stylistické linie, které se od zakřivených a zaoblených tvarů posunuly k ostřejšímu a dynamičtějšímu vzhledu, jenž lépe odráží agilitu a výkony dosažené díky kompaktnějším rozměrům. Stříbrné akcenty kolem přídě, přední a boční kapotáže dodávají stroji dotek elegance a podtrhují jeho celkový prémiový charakter.

Model Forza 300 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

Modrá metalíza „Crescent Blue Metallic“

Černá perleťová „Pearl Nightstar Black“

Matná šedá metalíza „Matt Cynos Grey Metallic“

Matná bílá perleťová „Matt Pearl Cool White“

 

3.2 Podvozek

·         Zcela nový rám z ocelových trubek, o 12 kg nižší pohotovostní hmotnost

·         Kratší rozvor s ostřejší geometrií řízení

·         Kompaktnější rozměry v kombinaci s vyvýšeným sedlem

·         Obě kola z hliníkové slitiny, zadní nyní o rozměru 14 palců

Forza 300 pro rok 2018 se vyznačuje zcela novým podvozkem, díky kterému se hmotnost stroje snížila o 12 kg a jeho pohotovostní hmotnost nyní činí 182 kg. Jeho základem je trubkový ocelový rám, který je příčinou zkrácení rozvoru o 35 mm na 1 510 mm. Sklon přední vidlice je mírně strmější (26,5° oproti 27°), závlek činí 89 mm a chladič spolu s baterií jsou umístěny mezi palivovou nádrží a schránkou pod sedlem, čímž se jejich hmota přesunula blíže ke středu stroje.

Nový model je oproti předcházejícímu o 23 mm kratší, celková délka dosahuje 2 142 mm. Sedlo je umístěno o 62 mm výše na úrovni 780 mm, takže pozice jezdce je přirozeně vzpřímená a přispívá k vynikajícímu výhledu do všech stran. Řídítka jsou nyní široká 754 mm (o 3 mm užší než u předchozího typu), příď stroje je široká 580 mm a šířka v oblasti zrcátek dosahuje 860 mm – kompaktní rozměry usnadňují proplétání se provozem v rušných ulicích.

Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem.

15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo (o 1 palec větší průměr než u předchozího modelu) je obuto do pneumatiky o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort.

Přední kolo je opatřeno jedním brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven dvoukanálovým systémem ABS.

3.3 Motor

·         Lepší akcelerace, vyšší maximální rychlost a nižší spotřeba paliva

·         Systém Honda Selectable Torque Control (HSTC) součástí standardní výbavy

·         Lze jej zapnout a vypnout tlačítkem na levé rukojeti

Nová Forza 300 sdílí svůj kapalinou chlazený motor s čtyřventilovým rozvodem SOHC, elektronickým vstřikováním paliva a objemem 279 cm3 s legendárním modelem SH300i. Jeho výkonnostní charakteristiky byly (díky upravenému sání, dlouhým svíčkám a upravenému časování ventilů) vyladěny nejen s ohledem na zábavnou jízdu v celém rozmezí otáček, ale také na mimořádně nízkou spotřebu paliva.

Vrtání a zdvih jsou 72 mm x 68,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,5:1. Motor disponuje maximálním výkonem 18,5 kW při 7 000 ot./min. a točivým momentem 27,2 Nm při 5 750 ot./min. K lepším výkonům přispívá i zeštíhlení nového modelu o 12 kg: sprint na 200 m stroj zvládne za 11,1 s a maximální rychlost dosahuje 129 km/h, což jsou hodnoty o 0,3 s a o 2 km/h vyšší než u předchozího modelu. Lepší je také spotřeba paliva, která dosahuje 32,4 km/l oproti 30,8 km/l (v režimu WMTC) Palivová nádrž pojme 11,5 litru, což umožňuje dojezd přes 370 km.

Významným novým prvkem výbavy u modelu Forza 300 pro rok 2018 je systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) – toto je poprvé, kdy byl tento systém u skútru značky Honda použit. HSTC detekuje rozdíl mezi otáčkami předního a zadního kola, vypočítává případný prokluz a na základě těchto údajů upraví pomocí vstřikování točivý moment motoru tak, aby se obnovila trakce zadního kola. Systém HSTC lze zapnout nebo vypnout spínačem na levé rukojeti. Zásah systému HSTC při jízdě je indikován blikající ikonou „T“ na digitálním displeji.

Motor modelu Forza 300 se vyznačuje osvědčenou konstrukcí s dlouhou životností. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti. Objem olejové náplně je 1,7 litru. Ke snížení vnitřního tření přispívá posunutí válce o 5 mm. Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem.

4. Příslušenství

 

Pro model Forza 300 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:

45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem

Zadní nosič (pro přímé upevnění)

Vnitřní tašky

Vyhřívané rukojeti

Alarm

 

5. Technické parametry

                                                                      

MOTOR

 

Typ

čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený

Zdvihový objem 

279 cm3

Vrtání a zdvih 

72 x 68,5 mm

Kompresní poměr

10,5:1

Maximální výkon

18,5 kW při 7 000 ot./min.

Max. točivý moment

27,2 Nm při 5 750 ot./min.

Olejová náplň

1,7 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

PGM FI

Objem palivové nádrže

11,5 l

Spotřeba paliva

32,4 km/l 

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startování

Elektrické

Kapacita baterie

12V-10 Ah

Výkon alternátoru

380 W 

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Automatická odstředivá suchá spojka

Typ převodovky

-

Stálý převod

-

RÁM

 

Typ

ocelový, trubkový

PODVOZEK

 

Rozměry (D x Š x V)

2 142 x 754 x 1 471 mm

Rozvor kol

1 510 mm

Úhel přední vidlice

26,5°

Závlek

89 mm

Výška sedla

780 mm

Světlá výška

135 mm

Pohotovostní hmotnost

182 kg

Poloměr otáčení

2,09 m

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

průměr 33 mm, teleskopické

Typ vzadu

dva tlumiče

KOLA

 

Velikost ráfku přední

15 palců

Velikost ráfku zadní

14 palců

Pneumatika vpředu

120/70R15

Pneumatika vzadu

140/70R14

BRZDY

 

Systém ABS, typ

2kanálový

Vpředu

Jeden 256mm kotouč

Vzadu

Jeden 240mm kotouč

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny

** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.