Dlouhá cesta značky Honda světem F1

Historie značky Honda ve světě F1 je úctyhodná. Jen hrstka současných týmů F1 a dodavatelů motorů má ve světě F1 historii tak obsáhlou jako značka Honda a jen málo z nich se může pochlubit slavnějšími výsledky v tomto sportu. To vše ale skončí na konci sezony 2021, kdy společnost Honda odejde ze světa závodů F1. Čeho tedy společnost Honda ve světě F1 dosáhla a proč odchází?

Jaká je historie značky Honda v F1?

Společnost Honda ohromila svět F1, když do tohoto sportu vstoupila v roce 1964 s 1,5litrovým vidlicovým dvanáctiválcem RA272. Většina vozů F1 byla výsledkem spolupráce mezi konstruktérem podvozku a dodavatelem motoru, ale společnost Honda navrhla svůj vůz celý – jako jeden z pouhých tří týmů. Motor byl netradičně uložen napříč a měl velmi vysoký limit otáček díky zkušenostem společnosti Honda s konstrukcí motocyklových závodních motorů, kde jsou vysoké otáčky běžné. Při Velké ceně Mexika v roce 1965 získal americký jezdec Richie Ginther pro stáj Honda první vítězství ve F1, a to již ve druhé sezóně jejího působení v tomto sportu.

F1 pak přešla na motory o objemu 3,0 litru a John Surtees zvítězil se značkou Honda v roce 1967 při debutu modelu RA300, který kombinoval vidlicový dvanáctiválec Honda s podvozkem navrženým v Británii známým závodním konstruktérem Ericem Broadleyem. V roce 1968 však společnost Honda z F1 odstoupila, částečně proto, aby se soustředila na vstup na americký trh s modelem Civic, ale také jako projev úcty k jezdci Jo Schlesserovi, který zemřel při havárii během závodů v kokpitu vozu Honda.

V roce 1983 se společnost Honda vrátila do F1 jako dodavatel motorů, což bylo velmi úspěšné období, kdy vyráběla motory V6 turbo, V10 a V12, které vyhrály řadu závodů i celé šampionáty. V roce 1988 vyhrály vozy s motory Honda všechny závody kromě jednoho, což znamenalo téměř bezchybnou sezónu.

V roce 1993 společnost Honda pozastavila své aktivity v F1 s tím, že dosáhla všeho, co si předsevzala, ale v roce 2000 se vrátila jako dodavatel motorů a poté založila i vlastní stáj F1. Jenson Button předvedl v týmu mnoho strhujících výkonů, zvítězil ale pouze jednou, a to v Maďarsku v roce 2006.

Světová finanční krize přiměla společnost Honda opustit F1 a soustředit se na aktivity v oblasti silničních vozů, ale v roce 2015 se opět vrátila a dodávala motory pro stáje McLaren, Scuderia Toro Rosso (nyní Scuderia AlphaTauri) a Red Bull Racing. První vítězství motorů Honda v hybridní éře F1 vybojoval Max Verstappen při Velké ceně Rakouska v roce 2019. Verstappen si připsal i nedávné vítězství s motorem Honda, a to v Itálii na začátku sezóny 2021.

Čeho společnost Honda dosáhla v F1?

Ve 29 soutěžních sezónách v průběhu šedesáti let jako konstruktér nebo dodavatel motorů až do začátku roku 2021 společnost Honda:

• Vybojovala 6 titulů mistra světa konstruktérů s vozy McLaren (4) a Williams (2).

• Získala 5 titulů mistrů světa s piloty Ayrtonem Sennou (3), Alainem Prostem (1) a Nelsonem Piquetem (1)

• Zvítězila v 78 velkých cenách F1

• Dovedla vozy k 81 Pole Position v F1

• Zaznamenala 67 nejrychlejších kol během velkých cen F1

Jaké technologie společnost Honda přinesla do F1?

Technologie hřídelí a ložisek z proudových motorů s turbodmychadlem pohánějících letoun HondaJet je použita v nejnovější pohonné jednotce F1 MGU-H (Motorgenerátor Heat), která zachycuje a znovu využívá tepelnou energii z výfukového systému motoru. Techniky konstrukce kompresoru a turbíny vyvinuté pro letoun HondaJet byly použity pro turbodmychadla motoru F1, čímž se zvýšila účinnost a celkový výkon.

U motoru F1 byla použita technologie pokovení válců využívaná u motocyklů Honda ke zvýšení spolehlivosti a výkonu a systém variabilního řízení ventilů VTEC používaný u motorů silničních automobilů Honda přispěl ke konstrukci hydraulických systémů hnací jednotky F1.

Současné pohonné jednotky F1 mají o 20 % vyšší výkon než předchozí nehybridní motory a zároveň se podařilo snížit emise CO2 o 26 %. Účinnost hnacích jednotek se zvýšila z přibližně 29 % na více než 50 %.

Jak ovlivnily závody silniční vozy Honda?

F1 klade na pohonné jednotky vozu obrovské a vzájemně protichůdné nároky. Pro rychlé časy na kolo a předjíždění je zapotřebí vysoký výkon, ale je regulována spotřeba paliva, takže motory musí být také velmi hospodárné. Zkušenosti získané při optimalizaci pohonných jednotek F1 byly využity v řídicích systémech, které zlepšují energetickou účinnost silničních vozů Honda e:HEV i-MMD.

Znalosti společnosti Honda o výkonu turbodmychadel, které získala při vývoji pohonných jednotek F1, přispívají k dalšímu vývoji technologie turbodmychadel v silničních vozidlech. Systém MGU-H, který zlepšuje hospodárnost motorů F1, se v budoucnu pravděpodobně objeví i v silničních vozech a pomůže jim vytěžit z každého litru paliva ještě více.

Proč společnost Honda odchází z F1?

Automobilový průmysl čeká v souvislosti s přechodem na uhlíkově neutrální vozidla období, které společnost Honda označila za „velkou transformaci, která nastane jednou za sto let“. Výzvy v oblasti výzkumu a vývoje, které tyto cíle přinášejí, jsou nesmírné. Společnost Honda se rozhodla, že nejlepším způsobem, jak se s těmito výzvami vypořádat, je investovat firemní zdroje do výzkumu a vývoje budoucích pohonných jednotek a energetických technologií.

To znamená vývoj a zdokonalování hybridních vozidel a bateriových elektromobilů, jako je nový model Honda e, a elektromobilů poháněných vodíkovými palivovými články. V rámci tohoto kroku společnost Honda v dubnu 2020 vytvořila nové centrum s názvem Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy, které bude využívat poznatky nashromážděné v F1 k dalšímu vývoji technologií pohonných jednotek a energetických technologií.

Co se stane, až společnost Honda opustí F1?

Společnost Honda bude dodávat motory po celou sezónu 2021. Její závazek vůči partnerským týmům v této závěrečné sezóně podtrhují výsledky prvního závodu v Bahrajnu, kde si Max Verstappen ve voze Red Bull RB16B s motorem Honda zajistil pole position a v závodě skončil těsně druhý.

Aby společnost Honda zajistila budoucnost těchto týmů od roku 2022, dohodla se se stájí Red Bull na předání své technologie pohonných jednotek F1 nové společnosti Red Bull Powertrains. Společnost Red Bull Powertrains se sídlem v Milton Keynes v areálu týmu Red Bull F1 bude vyrábět a udržovat motory F1 vycházející z designu značky Honda. Společnost Honda sice opouští F1 jako oficiální dodavatel, ale její technologie hybridních pohonných jednotek bude i nadále závodit ve stájích Red Bull i AlphaTauri od roku 2022.