Close

Slovníček pojmů

Naučte se mluvit jazykem Honda

Bluetooth

Bluetooth je standard pro bezdrátovou komunikaci používaný k propojení mobilního telefonu nebo jiných zařízení s podporou technologie Bluetooth s kompatibilními vozidly. Díky němu máte volné ruce a můžete se věnovat řízení.

Výškové reproduktory

Jedná se o malé doplňkové reproduktory, které pomáhají zajistit dokonalou čistotu zvuku zábavního systému ve voze. Tyto výškové reproduktory montované do přední části jsou součástí vyšších výbav, přispívají ke snížení zkreslení a zajišťují tak dokonalý zvuk vysokých tónů.

ABS (Protiblokovací brzdový systém)

Náš protiblokovací brzdový systém (ABS) znemožňuje zablokování kol při nouzovém brzdění, během kterého se tak se svým vozem můžete vyhýbat překážkám. Takže nad ním máte kontrolu bez ohledu na počasí.

ACC (Adaptivní tempomat)

Při stresující jízdě na dálnici vám naše technologie adaptivního tempomatu umožní udržovat přiměřenou rychlost a bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi.
Radar umístěný v masce chladiče měří vzdálenost od vozidla před vámi a podle potřeby ji upravuje. Adaptivní tempomat musí být aktivován uživatelem.

Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech

Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech chrání vaši hlavu, krk a páteř před nárazem, pokud do vás někdo narazí zezadu.

Při nárazu do vozidla zezadu je tělo cestujících zatlačeno do opěradla. Tento tlak se poté mechanicky přenese z bederní části přes táhla, která vysunou opěrku hlavy nahoru a vpřed, čímž se zmenší vzdálenost mezi hlavou a opěrkou a tím se sníží i riziko hyperflexe krku.

Aktivní bezpečnost

Naše technologie aktivní bezpečnosti mohou ve zlomku sekundy před nehodou zcela změnit situaci. Součástí je protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdělení brzdné síly (EBD), pokročilý systém podpory řízení (ADAS) a stabilizační systém vozidla (VSA). Každý z nich má v prvé řadě zabránit nehodě a zajistit tak vaši bezpečnost.

ADAS (Pokročilý systém podpory řízení)

Systém ADAS zahrnuje adaptivní tempomat (ACC), systém pro udržování v jízdním pruhu (LKAS) a systém pro zmírnění následků nehody (CMBS).

ACE (Technologie nárazové kompatibility)

Naše vozidla jsou navržena pro zajištění vaší bezpečnosti v případě čelního střetu a struktura jejich rámu je speciálně zkonstruována pro snížení účinků nárazu. 

Inovativní konstrukce karoserie zajišťuje absorbování energie nárazu do velké plochy a tím chrání prostor uvnitř vozidla, tedy i vás a vaše cestující. Technologie nárazové kompatibility (ACE) může kromě přesměrování síly působící při čelním nárazu také minimalizovat škodu na ostatních vozidlech na místě nehody. 

Aerodynamika

Užijte si plynulejší a tišší jízdu s vyšší úsporou paliva. Naše vozidla jsou navržena tak, aby byla aerodynamická, a naši konstruktéři usilovně pracují na snížení koeficientu aerodynamického odporu (Cd) na co nejnižší hodnotu. Jedná se o technický proces, avšak čím nižší tato hodnota bude, tím menší odpor vzduchu bude na vozidlo působit, takže budete při jízdě jen tiše plout.

Brzdový asistent

Zjišťuje, zda dochází k nouzovému brzdění a automaticky zvyšuje brzdnou sílu. Toto silné brzdění pomáhá zkrátit brzdnou dráhu.

CMBS (Systém pro zmírnění následků nehody)

Náš systém pro zmírnění následků nehody (CMBS) vás upozorní na hrozící srážku nebo, pokud je už příliš pozdě na upozornění, začne automaticky brzdit.

Malý radar upevněný za maskou chladiče funguje jako oko, které nepřetržitě vysílá signál a vyhodnocuje vrácenou odezvu. Systém dokáže zjistit překážku, vypočítá vzdálenost a mezi ní a vozidlem a rychlost přibližovaní.

Zjistí-li systém překážku nad určitou prahovou hodnotou, upozorní vás pomocí blikající kontrolky a alarmu. Pokud nebudete reagovat, systém mírně přibrzdí a lehce škubne s vaším bezpečnostním pásem. Pokud nebudete ani nadále reagovat a hrozí čelní srážka, oba bezpečnostní pásy předních sedadel se přitáhnou a vozidlo začne silně brzdit.

Systém CMBS snižuje rychlost nárazu a tím i potenciální škodu na vašem vozidle. Důležitější je však to, že se stará o vaši bezpečnost a o bezpečnost vašich cestujících.

Common Rail

Vznětový motor se vstřikováním Common Rail zajišťuje rychlé vstřikování velmi přesného množství paliva do spalovací komory. V důsledku toho se palivo přemění v aerosol, který umožňuje účinnější hoření. 

Výsledkem je tišší a úspornější motor, který také produkuje méně emisí.

CVT (Převodovka s plynule měnitelným převodem)

Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) je inteligentním představitelem automatické převodovky. Díky hladkému řazení téměř nekonečné řady převodových poměrů nabízí tato převodovka dokonale plynulý chod s vysokou účinností a větší úsporu paliva.

Dvojité zamykání

Zloděj, který se snaží odcizit vaše vozidlo zvenčí nebo zevnitř rozbitím okna, nebude moci získat do vozidla přístup, neboť funkci dvojitého zamykání můžete ovládat pouze vy a váš dálkový ovladač.

Zavěšení s dvojitým lichoběžníkem

Toto uspořádání zavěšení poskytuje maximální přesnost pohybu kol a rovněž snižuje pohyb karoserie při brzdění a zatáčení. To znamená, že můžete počítat s předvídatelnými a spolehlivými jízdními vlastnostmi, které vám umožní si jízdu stále užívat.

EBD (Elektronické rozdělení brzdné síly)

Pracuje společně s protiblokovacím brzdovým systémem (ABS) na přenesení brzdné síly přesně tam, kde je jí třeba. Tento systém rozděluje brzdnou sílu na přední a zadní kola, čímž maximalizuje účinek brzd.

ECU (Elektronická řídicí jednotka)

Tento počítač má na starosti motor a řídí všechny jeho funkce.

ETCS (Systém elektronického řízení škrticí klapky)

Tento systém, který se také označuje jako elektronické ovládání, zjišťuje pomocí elektronických snímačů polohu škrticí klapky a posílá signál do řídicího systému motoru. Výsledkem je okamžitá a plynulá odezva, jakmile se dotknete plynového pedálu či rukojeti, bez nutnosti mechanického spojení.

EPS (Elektrický posilovač řízení)

Elektrický posilovač řízení (EPS) používá místo hydrauliky elektromotor, který pomáhá při řízení, a zatěžuje akumulátor, nikoliv motor, což pomáhá snižovat spotřebu paliva a množství emisí.

Ergonomie

Ergonomie je aplikovaná věda, jejímž cílem je navrhovat optimální prostředí pro člověka. Ve společnosti Honda používáme ergonomii k tomu, aby bylo vaše vozidlo maximálně bezpečné a pohodlné.

Zjistíte, že ovládací prvky a přístroje jsou ve vozidle logicky uspořádány, a jsme si jisti, že je snadné je pochopit a používat. Věnovali jsme pozornost i těm nejmenšímu detailům – od ovládacích prvků na volantu až po sedadlo řidiče, které je navrženo s ohledem na pohodlí, ale i ostražitost řidiče.

Spotřeba paliva

Spotřeba paliva a množství emisí CO2 jsou spolehlivým ukazatelem výkonu vozidla.

Organizace Vehicle Certification Agency (VCA) zajišťuje, aby všichni výrobci vozidel měřili spotřebu paliva stejným způsobem pomocí testu podle průmyslového standardu, a proto můžete jednotlivé modely spolehlivě porovnávat.

Systém určování sklonu vozu

Tento inteligentní integrovaný systém, který se používá u některých automatických převodovek, určuje optimální převodový poměr odpovídající vašemu jízdnímu stylu a stavu vozovky. Zvláště vhodný je při jízdě do v kopcovitém terénu a na trase s velkým počtem zatáček.

HID (High Intensity Discharge) – výbojkové světlomety

Výbojkové světlomety (HID) obsahují místo žárovky xenonový plyn, které se zažehne elektrickou jiskrou, a vytváří tak skutečně bílé světlo osvětlující vozovku před vozidlem. Máte tak k dispozici světlomety, které vydávají výrazně jasnější světlo a poskytují vyšší viditelnost.

Asistent pro rozjezd v kopci

Tento systém nabízí pomoc při záludných rozjezdech do kopce a udrží vaše vozidlo na místě na malou chvíli, během které řidič přešlápne z brzdového pedálu na plynový pedál.

Hybridní

Naše hybridní vozidla jsou zkonstruována pro používání benzínu i elektřiny a produkují tak méně emisí při dosažení vyšší úspory paliva.

ICE (Zábavní systém ve vozidle/Motor s vnitřním spalováním)

Tato zkratka se v závislosti na kontextu vztahuje k audiosystému vozidla nebo k motoru (obvykle je to však první možnost).

i-CTDi (Inteligentní turbodieselové vstřikování Common Rail)

Jedná se o typ vznětového motoru, který najdete v některých vozidlech Honda se vstřikováním paliva Common Rail.

i-DSi (Inteligentní dvojité sekvenční zapalování)

Tento motor má nižší spotřebu paliva a produkuje méně emisí díky časování zapalovacích svíček.

i-DTEC

Inteligentní motor i-DTEC nové generace využívá nejnovější technologii Common Rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, což vám umožňuje plynulejší, tišší a přesto dynamickou jízdu.

IMA (Integrovaný asistenční elektromotor)

Integrovaný asistenční elektromotor (IMA), který představuje spojení benzínového motoru a elektromotoru, využívá sílu hybridní technologie za účelem snížení emisí a spotřeby paliva.

i-SHIFT (Inteligentní řazení)

Na rozdíl od automatického řazení nemá i-SHIFT měnič točivého momentu. Místo toho používá stejnou spojku jako model 1,4 s manuální převodovkou a lze jej použít s řadicím páčkami pod volantem nebo se sekvenční řadicí pákou.

ISOFix (International Standards Organisation Fix)

ISOFix je úchyt zajišťující bezpečné upevnění každé dětské sedačky ke kostře vozidla.

i-VTEC

Tento inteligentní benzínový motor, který kombinuje variabilní časování ventilů a elektronické řízení zdvihu ventilů (VTEC) s řízením proměnného časování ventilů (VTC), umožňuje zvýšit výkon a zároveň snížit spotřebu paliva a množství emisí.

Systém pro udržování v jízdním pruhu (LKAS)

Systém pro udržování v jízdním pruhu (LKAS) pomáhá vozidlu zůstat v jednom jízdním pruhu na dálnici nebo jiné komunikaci s označenou krajnicí a dělicí čárou.

Kamera upevněná za čelním sklem zpracovává obraz vozovky před vámi a poté vypočítá točivý moment řízení požadovaný k udržení vozidla v jízdním pruhu. Pokud se přiblížíte k čáře jízdního pruhu, budete na tuto skutečnost upozorněni nepřetržitým zvukovým signálem.

LSD (Diferenciál s omezeným prokluzem)

Diferenciál s omezeným prokluzem (LSD), který mají některá vozidla s vyšším výkonem, zvyšuje trakci kol, na které je přenášena síla.

Sedadla Magic Seats

Zatažením za popruh pod sedadlem dokážou opěradla těchto magických sedadel zmizet rychlostí blesku. Sklopením těchto zadních sedadel získáte zcela plochou podlahu zavazadlového prostoru. Dále můžete zvednutím sedáku sedadla získat za předními sedadly trochu více prostoru pro zavazadla.

Mechanismus sklápění sedadel jedním pohybem

Náš mechanismus sklápění sedadel jedním pohybem umožňuje plynulý a snadný posun sedadel s minimální námahou. Po uvolnění zadního sedadla se automaticky sklopí opěrka hlavy, sedák sedadla se nakloní dopředu a opěradlo se sklopí k podlaze.

Pasivní bezpečnost

Tento pojem v sobě zahrnuje prvky našich vozidel, které vás pomáhají chránit při nehodě. Prvky jako airbagy (=aktivní bezpečnost), deformační zóny, boční výztuhy a bezpečnostní pásy s navíječem s nouzovým blokováním (ELR) (=aktivní bezpečnost).

Pasivní bezpečnost zahrnuje všechna zařízení, která přispívají k vaší bezpečnosti, i když zůstávají pasivní. Pokud jsou pohyblivá, jedná se o součást aktivní bezpečnosti.

RDS (Systém rádiového přenosu dat)

Tato technologie je součástí zábavního systému ve vozidle (ICE). V podstatě umožňuje přenos a zobrazení dat, například názvů skladeb, prostřednictvím rádiových vln.

Realtime 4x4

Jedná se o inteligentní systém pohonu pro všechna čtyři kola, který automaticky posílá sílu na kola s nejlepší přilnavostí tam, kde je to nejvíce potřeba. Využívá se při zrychlení nebo při jízdě na klouzavém povrchu.

SRS (Doplňkový zádržný systém)

Technologie, mezi něž patří například airbagy, se nazývá doplňkový zádržný systém (SRS). Kromě bezpečnostních pásů sem patří technologie, které v případě nárazu umožňují zadržet cestující na sedadlech.

SS (Sekvenční řazení)

Sekvenční řazení (SS) umožňuje ručně volit rychlostní stupně prostřednictvím automatické převodovky.

Točivý moment

Točivý moment je obecně krouticí nebo rotační síla. Ve vztahu k vozidlu je točivý moment při nízkých otáčkách motoru důležitý pro to, aby bylo vozidlo schopno snadno zrychlit od nižších otáček.

TSA (Stabilizační systém pro jízdu s přívěsem)

Stabilizační systém pro jízdu s přívěsem (TSA) pracuje v součinnosti se stabilizačním systémem vozidla (VSA), čímž je zajištěna nejvyšší úroveň bezpečnosti při jízdě s přívěsem.
Systém TSA může na základě signálů ze snímačů přiměřeně použít brzdy k udržení stability vozidla i přívěsu během jízdy.

Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek

Díky turbodmychadlu s variabilní geometrií v motoru i-DTEC si můžete vychutnat okamžité a plynulé zrychlení vozidla. Turbodmychadla pomocí rotorů zvyšují tlak vzduchu proudící do válců. Tím se zvýší hustota kyslíku ve vzduchu, což má za následek lepší spalování a samozřejmě i vyšší výkon. Turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek mohou v případě potřeby automaticky měnit tlak.

VIN (Identifikační číslo vozidla)

Identifikační číslo vozidla (VIN) je jedinečné číslo, které slouží k identifikaci vozidel. Je to něco jako pas vozidla.

VSA (Stabilizační systém vozidla)

Tento systém zjišťuje ztrátu trakce v zatáčkách a pomáhá vašemu vozidlu udržet správnou stopu. 

Systém inteligentně sleduje rychlost, polohu škrticí klapky, úhel natočení volantu, rychlost jednotlivých kol, boční odstředivou sílu a rychlost stáčení a zjišťuje tak přetáčivost nebo nedotáčivost vozidla. Pokud je některý z těchto jevů zjištěn, systém VSA použije systém ABS, aby aktivoval brzdy na jednotlivých kolech a pomohl tak vozidlo stabilizovat. Tato funkce je užitečná zejména při ztížených jízdních podmínkách, nebo pokud vjedete do zatáčky rychleji, než je vhodné.

VTC (Řízení proměnného časování)

Řízení proměnného časování (VTC) je mechanismus, který výrazně zvyšuje točivý moment a výkon vozidla změnou úhlu předstihu mezi vačkovým hřídelem na straně sání a klikovým hřídelem při změnách otáček a zatížení motoru. Vše je velmi inteligentně nasměrováno k dosažení vyššího točivého momentu při nižších otáčkách motoru.

VTEC (Variabilní časování ventilů a elektronické řízení zdvihu ventilů)

Variabilní časování ventilů a elektronické řízení zdvihu ventilů (VTEC) zajišťuje nastavení ventilů motoru tak, aby umožnily krátkodobé zvýšení výkonu, abyste měli výkon k dispozici v situaci, kdy jej nejvíce potřebujete. Systém VTEC rovněž zajišťuje nižší obsah emisí a spotřebu paliva v porovnání s běžnými benzínovými motory.