Boční pohled na model Honda e při nabíjení ve studiu

PRŮVODCE NABÍJENÍM ELEKTROMOBILU

Tento průvodce uvádí základní informace o nabíjení vozidla doma i na cestách, které by měl znát každý zájemce o elektromobil.

KOLIK JE VEŘEJNÝCH DOBÍJECÍCH STANIC?

V České republice se nachází přes 200 rychlonabíjecích stanic a toto číslo se neustále zvyšuje. I počet pomalých nabíjecích stanic neustále roste.

K dispozici jich je přes 1000 s převahou konektorů typu 2. A podle stránek evmapa.cz jejich počet každým dnem narůstá.

 

Kdo spravuje nabíjecí stanice?

Za elektrickými nabíjecími stanicemi pro elektromobily stojí velké množství firem. Většinou se jedná o energetické společnosti, a u spousty z nich je nutné se nejprve registrovat. Společnost pak řidiči poskytne čipovou kartu podobnou platební kartě, která identifikuje uživatele a umožní mu přístup k nabíjecímu stojanu.

To znamená, že řidiči, kteří uvažují o koupi elektromobilu, musí zvážit, jak jej budou používat. Pokud chcete jezdit na delší cesty, třeba pracovně nebo na výlety o víkendu, pak není špatné se registrovat u více poskytovatelů. Někteří z nich mohou být mezinárodní, jiní zase lokální, což znamená, že delší jízdu bude potřeba do jisté míry naplánovat předem. Zpravidla je však možná i platba bezkontaktní kartou přímo na místě, takže registrace není bezpodmínečně nutná.

KOLIK STOJÍ PŘIPOJENÍ DO NABÍJECÍ SÍTĚ?

Ceny a služby se liší podle poskytovatele.

Někteří poskytovatelé nabízejí různé tarify podle počtu najetých kilometrů. Pro registrované uživatele je nabíjení levnější než pro neregistrované, kteří hradí nabíjení přímou platbou.

Ceny poskytovatelů se mohou změnit, proto se nezapomeňte podívat na jejich webové stránky, kde najdete aktuální ceníky.

Model nabíjející se Hondy e

Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?

Vezměte v úvahu dva faktory

Stejně jako u vznětových nebo zážehových vozidel mají motory různé velikosti, mají elektromobily různé velikosti akumulátoru. Čím větší akumulátor, tím více kilometrů byste s ním měli ujet na jedno nabití. Nese to s sebou i nevýhodu – čím větší akumulátor, tím delší doba nabíjení.

Dalším aspektem je kapacita nabíjecí stanice a jakou kapacitu má nabíjené vozidlo. Nabíjecí stanice je označena podle toho, kolik kilowattů (kW) může poskytnout, zatímco vozidlo je hodnocené podle příkonu. V obou případech, čím vyšší je číslo, tím rychlejší je nabíjení. Vůz bude však dobíjen tak rychle, jak to umožňuje nejslabší článek celého řetězce - ať už se jedná o nabíjecí stanici nebo o palubní nabíječku vozu.

Pohled z levé strany na nabíjení modelu Honda e

VYSVĚTLENÍ HODNOT NABÍJECÍCH STANIC:

Pomalé nabíjení.
Pomalé nabíjení. Pomalé nabíjení. Rychlost: 3 kW Nabíjení elektromobilu ze zcela „vybitého“ stavu (ať už doma nebo u stojanu) do plného stavu bude u stojanu pomalého nabíjení trvat přibližně 12 hodin.
Pomalé nabíjení.
Pomalé nabíjení. Rychlé nabíjení. Rychlost: 6,6–22 kW Stanice rychlého nabíjení střídavým proudem zvládne nabít akumulátor elektromobilu z vybitého stavu na plný stav za zhruba tři až čtyři hodiny. Pokud máte doma nainstalovanou nástěnnou nabíječku, bude stejně jako většina veřejných nabíjecích stanic nabíjet rychle.
Pomalé nabíjení.
Pomalé nabíjení. Velmi rychlé nabíjení. Rychlost: 43–350 kW, nejčastěji 50 kW Ne všechny elektromobily jsou vhodné pro velmi rychlé nabíjení. Ověřte si to ještě před zakoupením elektromobilu. Proč je důležité, aby měl elektromobil tuto funkci? Pokud byste měli jet elektromobilem na relativně dlouhou cestu, velmi rychlá nabíječka dokáže na 80 procent nabít za pouhých 30 minut.

Je snadné nainstalovat nabíječku doma?

Pokud máte možnost auto parkovat přímo u domu nebo v garáži, doporučujeme pořídit nástěnnou nabíječku.

Ulehčí vám starost s nabíjením, protože vždy, když vozidlo zaparkujete doma, můžete ho nechat dobít na další cestu.

ETIKETA U NABÍJECÍCH STANIC

Za volantem známe několik typů řidičů, jako jsou loudalové, sváteční řidiči, ti, co bezohledně parkují nebo řidiči, kteří nepoužívají blinkry. Podobné zlozvyky můžete potkat i u nabíjecích stanic. Zde přinášíme pár rad, jak se chovat či nechovat u veřejné nabíjecí stanice.

Symbol OK CO DĚLAT: Sledujte stav nabití vozidla. Jakmile se akumulátor elektromobilu nabije na 80 %, je v rámci dobrého vychování ohleduplné váš elektromobil odpojit a uvolnit místo pro další elektromobil.
Červený křížek CO NEDĚLAT: Zabrat nabíjecí stanici s hybridním vozidlem Hybridní vozidla mají motor a možnost se dotankovat na čerpací stanici. Naproti tomu řidiči elektromobilů nemohou bez přístupu k nabíjecí stanici nikam odjet. Snažte se nezabírat místo u nabíjecí stanice, pokud ve frontě čekají elektromobily.
Symbol OK CO DĚLAT: Závadu nahlaste provozovateli sítě Telefonní číslo provozovatele bude uvedeno na nabíjecím stojanu. Zprávu o provozním stavu nabíjecí stanice můžete také zanést do aplikace. Ostatní řidiči budou při plánování cesty vědět, že je zde problém.
Červený křížek CO NEDĚLAT: Odpojení vozidla jiného řidiče Obecně platí, že by tato možnost neměla být proveditelná, protože po zamčení vozidla se nabíjecí kabely zajistí na místě. Buďte trpěliví, kontaktujte majitele stanice nebo se přesuňte na jiné místo.
Symbol OK CO DĚLAT: Nabídněte pomoc Všichni jsme jednou začínali. Pokud uvidíte řidiče, který má problém s používáním nabíjecí stanice, zeptejte se, zda nepotřebuje pomoc. Koneckonců, neocenili byste, kdyby totéž udělal někdo pro vás?
Červený křížek CO NEDĚLAT: Nechat ležet nabíjecí kabel na zemi Nasaďte krytku a kabel vraťte do stojanu. O volně položený kabel by mohl někdo zakopnout nebo by ho mohlo poškodit parkující vozidlo.