JE PRO MĚ HYBRIDNÍ VŮZ TO PRAVÉ?
V autosalonech se objevuje stále více hybridních vozů. Zkuste se tedy podívat, jestli by hybridní vůz splňoval vaše potřeby.
Hybridní vozy se objevily na začátku nového tisíciletí, přesto s nimi většina motoristů stále ještě nemá žádné zkušenosti. Mnozí uživatelé si proto mohou klást otázku, čím se hybridní vůz liší od vozů se vznětovým nebo zážehovým motorem, a mohou přemýšlet nad tím, zda by nemohl být hybridní model jejich ideální příští volba.
Když výrobci označují svůj nový model jako hybridní, mají na mysli, že vozidlo je částečně poháněno elektřinou a kombinuje akumulátor a elektromotor a v některých případech generátor se zážehovým nebo vznětovým motorem. Díky tomuto přístupu může vzniknout efektivní vozidlo, které nejlépe splňuje potřeby milionů řidičů. Zde se dozvíte, jak funguje.
Co je to hybridní vůz?
Hybridní vůz je vozidlo, které za normálních okolností kombinuje konvenční spalovací motor (obvykle poháněný benzínem) s elektromotorem. Systém se nemusí připojovat k elektrické síti, protože se samočinně dobíjí, a zajišťuje tak optimální nabití akumulátoru při jízdních podmínkách. Vše, co je třeba udělat, je natankovat palivo a nechat veškerý provoz na sofistikované elektronice, která ho bezproblémově řídí.
Hybridní vůz může být dobrou volbou pro řidiče, kteří chtějí snížit emise CO2 svého vozidla, a zvýšit tak úsporu paliva. Nepleťte si hybridní vůz s plug-in hybridním vozem. Ten vyžaduje nabíjení akumulátoru z elektrické sítě, aby byla zajištěna co největší efektivita vozidla.
Vysvětlení tří různých typů hybridních vozů:
HEV (hybridní elektromobil): Typ hybridního vozu, který kombinuje tradiční vnitřní spalovací motor s elektrickým pohonným systémem k dosažení lepší spotřeby paliva nebo výkonu, například model Honda CR-V. Tento typ je známý také jako „samodobíjecí hybridní vůz”, který získává elektrickou energii ze systémů, jako je regenerativní brzdění, nebo který využívá vnitřní spalovací motor k pohánění elektrického generátoru. Tato energie se ukládá v akumulátorech, které jsou v případě potřeby připraveny pohánět elektromotory vozidla.
PHEV (plug-in hybridní elektromobil): Hybridní elektromobil, u něhož lze akumulátor dobíjet připojením do externí elektrické zásuvky pomocí kabelu a také pomocí motoru a generátoru vozidla. Elektrická energie je využívána stejným způsobem jako v případě vozů HEV, ale tento systém umožňuje, aby se elektrické akumulátory nabíjely nezávisle, například během dlouhé doby nečinnosti.
MHEV (mild hybridní elektromobil): Vozidlo s vnitřním spalovacím motorem vybaveným elektromotorem/generátorem, který umožňuje vypnout motor při jízdě z kopce, brzdění nebo zastavení, a poté znovu rychle nastartovat. Mild hybridní vozy mohou využívat regenerativní brzdění a určitou úroveň posílení vnitřního spalovacího motoru, ale nedisponují výhradně elektrickým režimem pohonu.
Jak funguje hybridní vůz?
Aby byla zajištěna maximální efektivita hybridního vozu, je možné získanou energii uloženou v akumulátoru využít třemi inteligentními způsoby:
Elektrický pohon – v tomto režimu se vůz pohybuje výhradně pomocí elektrické energie, což poskytuje plynulou a tichou jízdu. Tento režim nabízí všechny výhody elektrického vozidla, jako je okamžitý točivý moment umožňující rychlý a účinný rozjezd vozidla.
Hybridní pohon – v určitém okamžiku může dojít ke spuštění zážehového motoru a současnému fungování elektromotoru se zážehovým motorem. Tento režim nabízí optimální výkon a úsporu paliva. Je ideální, například když je nutné zrychlit při dojíždění vozidel v provozu na otevřených silnicích.
Motorový pohon – při ještě vyšších rychlostech zcela převezme činnost vnitřní spalovací motor, přičemž se přestanou používat hybridní motory, což je užitečné zejména při jízdě ve vysokých rychlostech, například na dálnici, čímž se maximalizuje úspora paliva.
Nejlepší hybridní vozy, jako jsou nejnovější modely Honda CR-V a Jazz, jsou ještě chytřejší a umožňují řidiči nastavit množství energie regenerované při uvolnění plynového pedálu pomocí páček řazení pod volantem. Motor může rovněž dobíjet akumulátor a podle potřeby jej udržovat plně nabitý.
Sofistikované převodovky a elektronika umožňují modelům Honda e:HEV plynule a zcela bez povšimnutí přepínat mezi elektrickým, hybridním a motorovým pohonem. Nepřetržité sledování jízdních podmínek a okamžitá odezva z něj činí všestranný a spolehlivý dopravní prostředek.
Elektřina poskytuje tichou jízdu s nulovými emisemi a nízké až středně vysoké otáčky a také hybridní systém rozhodování, zda běžet v tomto režimu – v závislosti na podmínkách o tom může rozhodnout i řidič stisknutím tlačítka EV, pokud jím vůz disponuje. Při hybridní jízdě motor dobíjí akumulátor a elektromotor zajišťuje pohon, nebo pracují oba systémy společně. A při nastavení motorového pohonu, které je nejběžnější při vyšších rychlostech na hlavních silnicích, převezme funkci zážehový motor.
Jaký má hybridní model Honda dojezd?
Mnozí řidiči hledají možnost přejít od vozidla se zážehovým motorem na jiný systém, ale protože potřebují dlouhý dojezd, nechtějí čistě elektrický model. A právě zde je prostor pro hybridní vůz, jenž nabízí vynikající kompromis. Model CR-V Hybrid má kombinovanou spotřebu paliva od 6,6 l/100 km a nový model Jazz začíná na spotřebě 4,5 l/100 km.
Jaké jízdní podmínky vyhovují hybridnímu vozu nejvíce?
Dříve se říkalo, že hybridní vozy se nejlépe hodí do městského prostředí. Díky technologickému pokroku jsou však hybridní vozy v současnosti velmi univerzální a stejně dobře zvládají jízdu po dálnici jako dojíždění do školy.
Jaký typ vozů se dodává s hybridním pohonem?
Honda nabízí vozy SUV řady CR-V a zcela nové varianty Jazz a Jazz Crosstar.