Co je rekuperační brzdění a jak funguje?

Rekuperační brzdění je jednoduchý a účinný proces, který hybridní automobily používají k dobíjení akumulátoru. Zjistěte, co to je, jak funguje a jaký má význam pro hybridní vozidla. 

Definice rekuperačního brzdění

Rekuperační brzdění je proces, při kterém je odpadní energie uvolněná při brzdění recyklována a využívána k dobíjení lithiového akumulátoru samonabíjecího hybridního vozidla.

Kinetická energie, která se obvykle ztrácí při brzdění, se přeměňuje na elektrickou energii, která se pak vrací do akumulátoru k dalšímu použití.

Proč se při běžném brzdění plýtvá energií?

Brzdění funguje na základě tření. Když sešlápnete brzdový pedál, abyste zpomalili, brzdové třmeny sevřou brzdové kotouče, čímž vzniká tření, které zpomaluje kola. Při tomto procesu vzniká také kinetická energie. Tato energie se přeměňuje na energii tepelnou. Proto můžete v motoristickém sportu někdy vidět, jak jsou brzdy závodních vozů rozpálené do ruda.

Teplo vznikající při běžném brzdění je nevyužitá energie. Proto přichází rekuperační brzdění.

Proces rekuperačního brzdění: krok za krokem

Rekuperační brzdění se aktivuje sešlápnutím brzdového pedálu řidičem:

• Elektromotor v hybridním nebo elektrickém automobilu může pracovat oběma směry – jako spotřebič i generátor.
• Jako spotřebič pohání kola a jako generátor dobíjí akumulátor.
• Když sešlápnete plynový pedál, motor je napájen z akumulátoru a pohání vůz.
• Po sešlápnutí brzdového pedálu se elektromotor přepne do režimu generátoru.
• Když motor funguje jako generátor, při jeho otáčkách se generuje elektrická energie, která se vrací do akumulátoru.

ilustrace rekuperačního brzdění

Rekuperační brzdění funguje nejlépe v situacích, kdy je brzdový pedál sešlápnut lehce.

Samonabíjecí hybridy nepotřebují žádné externí nabíjení. To může být úlevou pro řidiče, kteří se mohou obávat, zda najdou dobíjecí stanici, než se jim vybije akumulátor.

Rekuperační brzdový systém dobíjí akumulátor hybridu zdarma a kdykoli jedete s využitím elektrické energie z akumulátoru, zlepšujete spotřebu paliva hybridního vozu.

Jaké vozy používají rekuperační brzdění?

Rekuperační brzdění je součástí elektromobilů a samonabíjecích hybridních vozidel. Používá se spíše k dobíjení než k plnému nabití akumulátoru v elektrickém hnacím ústrojí těchto vozidel. Tuto technologii používáme v několika našich modelech:

Honda e

Tento oceněný model Honda e je prvním elektromobilem Honda navrženým a prodávaným v Evropě.

Nostalgický design je doplněn nejmodernějšími asistenčními technologiemi řízení, sofistikovaným a elegantním interiérem a ohromujícím elektrickým výkonem. Hbitý a agilní ve městě, a co je nejlepší, nulové výfukové emise.

Honda CR-V

Plně hybridní vůz na moderním podvozku SUV, který je k dispozici s pohonem dvou nebo čtyř kol. Jeho vyspělá pohonná jednotka e:HEV nabízí nízké emise, skvělou spotřebu paliva a bezkonkurenční výkon.

Model Honda CR-V je jedním z nejprodávanějších vozů na světě a jeho nejnovější generace je prostorná, pohotová, plynulá a výkonná.

Honda HR-V

Zcela nová Honda HR-V je kompaktní a sportovní prémiový crossover SUV, který využívá vyspělou hybridní pohonnou jednotku e:HEV.

To znamená nízké emise, vysokou hospodárnost a na rozdíl od mild-hybridu skutečnou elektrickou autonomii. Má poutavý pohon, který dokáže poskytnout pouze společnost Honda, a díky svým Flexibilní sedadlům Magic Seats je nejvhodnějším a nejvšestrannějším SUV ve své třídě.

Honda Jazz

Nová Honda Jazz je plnohodnotný hybrid ve dvou různých stylech: elegantní a kultivovaný hatchback Jazz a sportovní model Jazz Crosstar pro aktivní životní styl.

Díky technologii Honda e:HEV nabízí tato řada působivou spotřebu paliva, nízké emise a senzační elektrifikovanou jízdu.