Moje jízda, můj život: Tim Gajser
„První vzpomínka na motorku, na kterou si vzpomínám, je výlet s rodinou k moři, když mi bylo dva a půl roku. Tehdy jsem uviděl malou Hondu 50,“ vzpomíná Tim Gajser se svým typickým úsměvem na tváři. Když s Timem mluvíte o jeho životě stráveném ve světě motocyklů, dokonale vidíte ty emoce, které se u něj objeví. „Můj táta mě prostě posadil na motorku, ukázal mi, kde je plyn a kde jsou brzdy a pak už jsem zkrátka začal jezdit. Tak to všechno začalo!“
Chcete-li se podívat na celý rozhovor s Timem Gajserem, navštivte tuto stránku: link.honda.racing/4kEI
Jen málokdo asi mohl tušit, že první zkušenost s jízdou na dvou kolech se pro našeho hrdinu může stát první kapitolou v příběhu o čtyřech titulech mistra světa v motokrosu. To vše Tim Gajser zvládl ve věku pouhých 24 let na motocyklu Honda CRF, kdy toho má jistě ještě mnohé před sebou.
Gajser pochází z motokrosové rodiny. Timův táta také závodil a Tim si bude navždy pamatovat zásadní roky, kdy se svým otcem trávil veškerý čas. „Táta jezdil motokros a protože pro mě byl tím nejinspirativnějším člověkem v životě, věděl jsem už odmala, že se závodění také chci věnovat.“
Pro svou vášeň měl Tim jasnou podporu a rodina dělala vše pro to, aby se mohl věnovat závodění. Proto si šel cílevědomě za svým snem, aby se stal mistrem světa v motokrosu. Nedlouho poté, co si vyzkoušel jízdu na malé Hondě XR50, dostal svůj první motocykl, do kterého se rychle zamiloval. Každý den jezdil až do setmění, že už otec svého nadějného žáka ve tmě ani neviděl. Jako dítě jezdil s takovým elánem, že když mu člověk řekl, aby už přestal, nedokázal se mnohokrát ubránit slzám. S pokračujícím tréninkem ovšem začal zaznamenávat první úspěchy. Nejdříve ve Slovinsku a poté i na evropské scéně.
Vypadalo to, že Tim, který se již ve svých 11 letech stal vítězem mistrovství Evropy ve třídě do 65 cm, je na začátku hvězdné kariéry. Na mistrovství světa debutoval ve svých 16 letech, nicméně vše nebylo tak snadné.
Koncem roku 2013 se zdálo, že se Timův vzestup zastavil. Rodina už neměla peníze. Doposud šly veškeré prostředky do Timova závodění. Takový byl jejich společný závazek. Jak Tim říká: „Je to, jako když jste na něčem závislí – je to závislost“. A to také platilo pro celou rodinu. „Je to můj život. Prostě si život bez motorek nedokážu představit.“
Timova nezlomná víra ve svůj sen a mimořádný talent se projevily naplno. Později se jeho životní cesta opět protnula se značkou Honda naprosto neskutečným způsobem. Gajserovy schopnosti neunikly společnosti Honda, která mu v podobě Giacoma Gariboldiho hodila záchranné lano. To slovinského závodníka katapultovalo do sedla Hondy CRF s číslem 243 a posunulo jeho kariéru na úplně novou úroveň.
První titul mistra světa v sedle motocyklu CRF250R přišel roku 2015 o pouhý rok později. Rok poté následovala senzační obhajoba titulu na motocyklu CRF450R, a to pět dní před jeho 20. narozeninami.
Další dvě vítězství následovala v letech 2019 a 2020, ovšem až po dvou náročných sezonách, které byly protkané zraněními. Tim vysvětluje: „Když jste zranění, nemůžete se nijak zlepšovat – musíte sedět doma a čekat, až se uzdravíte. To vše ale zanechá hluboké stopy na psychice, možná ještě závažnější než po fyzické stránce. Nedokázal jsem se úplně vzpamatovat a po psychické stránce bylo neskutečně těžké začít znovu věřit.“
Tim od roku 2014 jezdil na všech modelech CRF, včetně malého motocyklu CRF150R, kdy sekundoval mladým jezdcům značky Honda na tréninkových kempech. Zpětná vazba (a úspěch) ze strany Tima i týmu HRC byla důležitým aspektem při vývoji modelu. Důvěra, kterou má ve svůj motocykl, hrála navíc důležitou roli v tom, že znovu dokázal najít potřebnou víru. Jaká je Timova oblíbená Honda? „Ta, na které zrovna jezdím. Hondě se se současným motocyklem podařilo udělat pořádný krok kupředu.“ Neustálá práce na motocyklu CRF450R se stala základem pro to, aby vyhrál svůj pátý světový titul.
Tim nikdy neodmítne, když jej jeho bývalá škola pozve, aby své zkušenosti a ambice předal současným žákům, a ukázal, že je hrdý na to, co udělal pro Slovinsko, aby svou zemi pomohl dostat na motokrosovou mapu a dokázal tak tento sport ve své zemi popularizovat.
Tim momentálně ve Slovinsku vlastní motokrosovou trať, na které získal své první zkušenosti. Doufá, že budoucí generace dokážou mít stejné sny jako on sám. „V minulosti nebyl ve Slovinsku motokros tak populární. S přibývajícími úspěchy se lidé o tento sport začínají stále víc zajímat a také děti začínají věřit, že by se mohly do budoucna stát hvězdami. Když vidíte ty pozitivní změny, jste hrdí na to, že jste mohli alespoň malým dílem přispět."
Slovinci jsou na svého krajana náležitě hrdí. Pokud se někdy vydáte na výlet po místech jeho rodiště v městě Ptuj, nebuďte na pochybách, že zažijete skutečnou „gajserománii“. Pokud zrovna jako první nepotkáte Gajserovy skalní (a velmi hlasité) fanoušky, určitě vaši pozornost upoutá výrazný červenožlutý rodinný dům. Ten je hrdě ozdoben Timovými závodními barvami a je plný závodních vzpomínek řady generací.
Přestože má Timova místní trať Tiga243 nabitý závodní i tréninkový program, má pro motokrosovou superstar ještě jeden důležitý účel: „Je strašně důležité, když se na motocyklu dokážete občas jen tak pobavit a prostě si zablbnout. Nejezdit úplně na hraně, ale jen tak se pobavit s přáteli."
Asi vás vůbec nepřekvapí, že tento charismatický 25letý muž dokáže vždy a za všech okolností vykouzlit jeden z nejzářivějších úsměvů. „Když máte úsměv na tváři a když jste šťastní, víte, že to, co děláte, vás baví, a neděláte to proto, že musíte, ale protože prostě chcete.“
A ať už se chce člověk na motorce bavit nebo vyhrávat, kdo by s tímto názorem nesouhlasil?